سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساخت منبع کویل دار|نکات مهم هنگام خرید و نگهداری منبع کویلی

منبع کویل دار یا منبع کویلی چیست؟

منبع کویل دار یا منبع کویلی یکی از تجهیزات بسیار کاربردی برای تولید آب گرم در مصارف خانگی و صنعتی می باشد که در حالت کلی از یک مخزن استوانه ای و چند لوله مسی (کویل) تشکیل شده است. در طراحی و ساخت منبع کویلی با توجه به محل نصب آن و ویژگی های مورد نیازش، منبع کویل دار را در انواع مختلفی تولید می کنند که از مهم ترین آن ها می توان به منبع کویل دار ایستاده و منبع کویل دار افقی اشاره کرد.

منبع کویل دار به مجموعه ای از بدنه استوانه ای و چند لوله مسی (کویل) گفته می شود که آب داغ و بخار خروجی از دیگ بویلر وارد کویل ها شده و آب سرد ورودی به مخزن استوانه ای را گرم می کند. منبع کویل دار در واقع نسل جدیدی از منبع دوجداره می باشد که هر دو برای تامین آب گرم ساختمان ها و محیط های صنعتی کاربرد دارد. البته در ساختار این دو منبع تفاوت هایی به چشم میخورد، به عبارت دیگر، اصلی ترین تفاوت منبع دوجداره با منبع کویلی در وجود دو مخزن استوانه ای تو در تو در نوع دوجداره می باشد. این درحالی است که برای منابع کویل دار تنها از یک بدنه استوانه ای استفاده شده و تبادل دما با کویل ها انجام می شود.

نکات مهم و ضروری در طراحی و ساخت منبع کویل دار

·         عدسی کویل مسی از جنس فولاد چدنی باشد .

·        تست مخزن اصلی در فشاری برابر با یک و نیم برابر فشار کل انجام شود.

·        درجه حرارت درنظر گرفته شده در طراحی کویل ها 350 درجه فارنهایت می باشد.

·        برای سهولت در جا به جایی، هر دستگاه، دارای دو محل اتصال قلاب مخصوص باشد.

·        برای ساخت کویل ها معمولا از لوله های مسی به قطر های 3.4 اینچ و یا 7.8 اینچ استفاده می شود.

·        برای ساخت صفحه تیوب پلیت و غلاف کویل مسی از فولاد مناسب مخازن تحت فشار استفاده شود.

·   هر دستگاه منبع آب گرم برای استحکام و استقرار مناسب، دارای پایه مناسب از جنس فولاد ساختمانی باشد.

·   بعد از تمیز کاری جداره داخلی دستگاه، حداقل دو لایه اپوکسی مخصوص زده می شود و بعد از ضد زنگ زدن جدار خارجی آن، از رنگ روغنی استفاده می شود.

·   بنا بر توصیه، هر دستگاه منبع آب گرم کویلی دارای دریچه آدم رو بیضی شکل به ابعاد 11*15 اینچ برای مخازن تحت فشار و واشر مربوطه مناسب می باشد.

·   فشار طراحی و تست کویل ها تا قطر 8 اینچ به ترتیب، 150 و 300 پوند بر اینچ مربع و برای کویل هایی به قطر 10 تا 14 اینچ به ترتیب 125 و 250 پوند بر اینچ مربع است.

·   بوشن های لازم جهت خروجی آب گرم مصرفی، ورودی آب، تخلیه، ترمومتر، ترموکوپل شیر ترموستاتیک، فشارسنج و شیر اطمینان روی دستگاه با جوشکاری نصب می شوند.

·   مخزن اصلی منبع کویلی، بر حسب شرایط مکانی و پارامتر های تصمیم گیری دیگر، به صورت استوانه افقی یا عمودی و سر و ته عدسی لبه دار پرس شده، برای فشار کاری 100psig  ساخته می شود.

نحوه عملکرد منبع کویل دار

به طور کلی، منبع کویل دار یا منبع کویلی یک مبدل حرارتی است که در آن یک سری کویل های مسی که در دو شکل مختلف یو شکل و حلزونی طراحی و تولید می شوند، وجود دارد که به طور غیر مستقیم و بدون هیچ گونه تماسی آب ورودی داخل لوله ها را گرم می کند. به بیانی دیگر، کویل و یا لوله های مسی تعبیه شده در مخزن با آب داخل منبع کویلی برخورد داشته و یک تبادل حراتی بین این دو صورت می گیرد و به طور غیر مستقیم آب مصرفی منازل را گرم می کند.

منبع کویلی

اجزای تشکیل دهنده منبع کویل دار

منبع کویل دار دارای اجزای مختلفی است که هر کدام وظایف خاص خود را برای عملکرد و بازدهی هر چه بیشتر این سیستم گرمایشی بر عهده دارد. بهتر است قبل از نصب منبع کویلی با اجزای تشکیل دهنده آن به طور کامل آشنا شوید.

·        جدا کننده

یک قطعه ای به نام عدسی چدنی وظیفه دارد که لوله های رفت و برگشت منبع را با یک دیواره و لاستیک آب بندی از هم جدا کند.

·        پایه

پایه های به کار رفته در منبع کویل دار افقی به صورت شاسی و زیر سری ساخته می شود. اما در منبع کویلی عمودی پایه ها به مخزن متصل است.

·        کویل

معمولا کویل ها به دو مدل U شکل و یا حلزونی طراحی و ساخته می شوند که بر روی یک صفحه منافذ دار متصل می شوند و فاصله لوله ها یا کویل ها از یک دیگر به کمک یک سری صفحه های فلزی ثابت نگه داشته می شود.

·        منبع یا مخزن

برای ارزیابی ورقه های فولادی به کار رفته در منبع کویل دار به مواردی مانند، فشار کاری سیستم، دمای کاری و ضریب خوردگی آب توجه می کنند. منابع دو مدل افقی و عمودی نسبت به محل قرارگیری و نصب، طراحی و ساخته می شوند.

·        بوشن ها

بوشن یکی از اجزای پرکاربرد منبع کویل دار می باشد که وظیفه آن متصل کردن دو لوله به هم می باشد. تعدادی بوشن برای رفت و برگشت آب گرم بهداشتی و ورود آب شهری بر روی منبع کویل دار تعبیه شده است و در بردارنده تجهیزاتی مانند فشارسنج، شیر اطمینان و ترمومتر است.

انواع منبع کویل دار

منبع کویل دار خود به تنهایی از یک منبع ذخیره و تعدادی کویل ساخته می شود و در انواع مختلفی از نظر شکل ظاهری تقسیم بندی می شود، که عملکردی یکسان داشته اما فقط شکل ساخت شان با هم فرق می کند.

·        منبع کویل دار افقی (خوابیده)

·        منبع کویل دار عمودی (ایستاده)

منبع کویل دار افقی (خوابیده)

منبع کویل دار افقی یا خوابیده از ورق گالوانیزه گرم جهت آب گرم مصرفی در موتورخانه ساختمان ها تولید می شود. ضخامت ورق بدنه منابع کویل دار افقی شرکت مهتاب گستر به درخواست مشتری و طبق استاندارد های معتبر و همچنین با در نظر گرفتن ظرفیت منابع کویلی ساخته و تولید می شوند. منابع کویل دار افقی یا خوابیده از کویل مسی شامل چند شاخه لوله رفت و برگشت تشکیل شده که آب گرم در آن در جریان است و از تبادل آن با آب داخل منبع کویل دار منجر به گرم شدن آب منبع می شود. از منابع کویل دار افقی یا خوابیده در موتورخانه های ساختمان ها برای آب گرم مصرفی مورد نیاز استفاده می شود.

منبع کویل دار عمودی (ایستاده)

منبع کویل دار عمودی یا ایستاده شرکت مهتاب گستر از ورق گالوانیزه گرم جهت آب گرم مصرفی در موتورخانه ساختمان ها تولید می شود. ضخامت ورق بدنه منابع کویل دار عمودی یا ایستاده گروه صنعتی مهتاب گستر به درخواست مشتری و طبق استاندارد های معتبر و همچنین با در نظر گرفتن ظرفیت منابع ساخته و تولید می شوند. منابع کویل دار عمودی یا ایستاده از کویل مسی شامل چند شاخه لوله رفت و برگشت تشکیل شده که آب گرم در آن در جریان است و از تبادل آن با آب داخل منبع کویلی منجر به گرم شدن آب منبع می شود. اصولا در موتورخانه های ساختمان ها برای آب گرم مصرفی مورد نیاز از منبع کویل دار عمودی یا ایستاده جهت کم بودن فضا استفاده می شود.

تفاوت منبع کویل دار افقی و منبع کویل دار عمودی

منبع کویل دار عمودی یا ایستاده به صورت ایستاده تولید می شود و دارای پایه های زمینی است که روی فونداسیون مخصوص در موتورخانه نصب می شود. منبع کویل دار افقی یا خوابیده بدون پایه طراحی و تولید می ‌شود و به وسیله نگهدارنده نعل اسبی روی دیوار و یا روی شاسی متصل به زمین نصب می شود.

منبع کویل دار افقی (خوابیده) نسبت به منبع کویل دار عمودی (ایستاده) در یک سایز ثابت دارای قطر کم تر و طول بیشتر است.

منبع کویل دار عمودی یا ایستاده به دلیل امکان ایستایی بالا تر باید دارای قطر متناسب جهت استقرار باشد.

منبع کویلی

منابع کویل دار از نظر جنس مخزن

منابع کویل دار معمولا از دو جنس ورق گالوانیزه گرم و یا ورق فولادی سیاه ساخته می شوند. در صورت استفاده از ورق فولادی سیاه، به منظور افزایش طول عمر منبع و جلوگیری از بروز زنگ زدگی و خوردگی، لازم است ابتدا سطوح داخلی منبع سندبلاست شده و سپس با سه لایه رنگ اپوکسی بهداشتی پوشش داده شود. (در برخی از پروژه ها منابع کویل دار از جنس استنلس استیل نیز تولید می شود که به علت هزینه بالا کم تر رایج می باشد.)

منابع کویل دار از نظر نوع سیال گرم کننده

منابع کویل دار از نظر نوع سیال گرم کننده به دو نوع آب به آب و بخار به آب تقسیم می شوند. در صورتی که آب گرم مصرفی توسط بویلر گرم شود به آن آب به آب و در صورتی که آب گرم مصرفی توسط بخار گرم شود به آن بخار به آب می گویند. از منابع کویل دار بخار به آب معمولا در پروژه های صنعتی یا بیمارستانی که جهت سایر مصارف دیگ بخار موجود می باشد استفاده می شود.

منابع کویل دار از نظر جنس و فرم کویل

کویل منابع کویل دار به دلیل انتقال حرارت بالا معمولا از جنس مس تولید می شود. (در مواردی که به طور مثال آب مصرفی خورنده بوده یا جنس بدنه منبع استنلس استیل می باشد از کویل استنلس استیل نیز استفاده می شود.)

کویل منابع کویلی معمولا به فرم U شکل تولید شده که امکان سرویس و رسوب زدایی را به سهولت فراهم می نماید. یکی دیگر از فرم های کویل، اسپیرال بوده که یک لوله مارپیچ از جنس فولاد یا استنلس استیل در داخل منبع کویل دار قرار می گیرد. به جز پروژه ها و موارد خاص، به دلیل عدم امکان سرویس و رسوب زدایی کویل و حتی تعویض کویل در صورت بروز مشکل در آن، استفاده از منابع کویل دار اسپیرال توصیه نمی شود.

نکات مورد توجه هنگام خرید و نگهداری منابع کویل دار

در صورتی که قصد خرید منبع کویل دار دارید، لازم است نکات فنی خرید و نگهداری زیر را در نظر بگیرید:

·        برای منابع کویل دار بالای 2000 لیتری نصب دریچه بازدید (منحول) الزامی است.

·   رای جلوگیری از اتلاف حرارتی منابع کویل دار حتما عایق کاری صورت گیرد تا باعث کاهش مصرف سوخت و استهلاک دستگاه شود.

·   سختی آب یکی از عوامل اصلی برای پوسیدگی و خوردگی می باشد. برای جلوگیری از رسوبات سختی آب می توانیم با داشتن دستگاه سختی گیر عمر منابع کویلدار را افزایش دهیم.

·   نصب شیر یک طرفه برای کلیه منابع کویل دار تولید آب گرم الزامی است. شیر یک طرفه قبل از ورود آب سرد به منبع کویلی قرار می گیرد. جهت جلوگیری از پس زدن آب گرم به داخل لوله های آب گرم استفاده می شود.

·   با توجه به گرم شدن آب امکان رسوب گیری کویل های مسی وجود دارد و پس از مدتی برروی کویل ها رسوب می گیرد که باعث افت راندمان و تبادل حرارتی در منابع کویل دار می شود و دیگر آب به سرعت گرم نمی شود که باید اسید شویی شود.

·   نصب شیر اطمینان برای کلیه منابع تولید آب گرم الزامی می باشد. شیر اطمینان در قسمت بالای منبع کویل دار نصب می شود. برای جلوگیری از انفجار منبع کویلی زمانی که درجه حرات آب گرم بیش از حد مجاز بالا تر می رود به طور خودکار شیر اطمینان باز شده و عمل تخلیه انجام می شود.

·   در زمان سفارش خرید منابع کویل دار، نسبت به قطر منبع، ابعاد منبع کویلی، امکان عبور از درب موتورخانه، فضای ابعادی مناسب جهت نصب و بهره برداری توجه کافی داشته باشید. درصورتی که منابع کویل دار با ابعاد دیگری مورد نیاز باشد یا برای سفارش های خاص با یک کارشناس مشورت نمایید.

·   منابع کویل دار معمولا از قسمت عدسی ها مورد آسیب قرارمی گیرند و پوسیدگی و خوردگی در این ناحیه بیشتراست زیرا درزمان ساخت عدسی ها کشیده شده و ترک های ریزی ایجاد می شود و به چشم دیده نمی شود. به همین دلیل توصیه می شود منابع کویل دار با ضخامت های بالا مثل ورق 6*8 خریداری شود. با انتخاب ضخامت های کم تر بعد از مدت کوتاهی منبع کویل دار شما مجددا سوراخ شده و هزینه های شما چند برابر شده است. بنابراین برای انتخاب منابع کویل دار مناسب دقت بیشتری داشته باشید.

قیمت منبع کویل دار

عواملی از قبیل، ضخامت ورق گالوانیزه، نوع ورق، نوع کویل، ضخامت کویل، میزان کویل، فلنج ورودی و موارد مشابه دیگر، در تعیین قیمت نهایی تولید کنندگان مختلف نقش دارند. جهت اطلاع از قیمت انواع منابع مویلی به سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.

گروه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر به عنوان مرجع تخصصی فروش انواع تجهیزات در حوزه تهویه مطبوع، انواع دستگاه های صنعتی، انواع دستگاه یخساز صنعتی، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، فن کویل، مبدل حرارتی صفحه ای، پمپ و سیستم های آبرسانی، دستگاه سختی گیر، فیلتر شنی، انواع سختی گیر آب، انواع کولینگ تاور و اجزای آن، انواع اگزاست فن،سیستم های تصفیه آب و هوا با تنوع بسیار زیاد از لحاظ برند و مدل، با داشتن تیمی فنی و متخصص تلاش دارد تا بهترین کیفیت و رضایت را از آن هموطنان و به ویژه صنعت گران نماید. در صورتی که قصد خرید منبع کویل دار و محصولات مشابه را دارید، می توانید با دریافت قیمت منبع کویل دار و مشورت کارشناسان فروش مهتاب گستر انتخاب بهتری داشته باشید.

مجموعه صنعتی مهتاب گستر در زمینه تولید منبع کویل دار به صورت حرفه ای در حال فعالیت است. شما هر گونه نیازی که به انواع منبع کویل دار و دیگر مدل ها که داشته باشید توسط کادر مجرب و حرفه ای ما در کم ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به شما ارائه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص منبع کویل دار و نحوه تولید آن ها به سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 09127883721 – 66706377 – 66709528

منبع کویلی